Un vin bun şi ieftin de la Recaş şi o poveste despre vinul din struguri supracopţi

N-am chef de încă o notă de degustare, am chef de o discuţie. Dar dacă vreţi să vedeţi vinul, daţi scroll mai jos. E vorba de un Cabernet Sauvignon din gama Castel Huniade, anul de recoltă 2012.

Am chef să vă povestesc câte ceva despre ceea ce înţeleg eu şi alţi prieteni de-ai mei prin vin supracopt – mă rog, nu vinul este supracopt, ci strugurii din care este făcut. Ei bine, un vin din struguri supracopţi va fi de obicei tare (peste 14%), va avea aciditate mai mică, tanini moi, şi chiar dacă e complet sec (sub 4 grame de zahăr/litru), îţi va crea o senzaţie dulceagă în gură (de la alcool şi glicerol). Aromele duc, în mod natural, la fructe coapte, poate chiar lovite (şi înnegrite, uşor oxidate), uscate, opărite sau înnecate în alcool. De exemplu „vişine din vişinată” este o notă comună a vinurilor roşii supracoapte.

Vinurile supracoapte sunt tot mai întâlnite pe piaţă şi se bucură de o popularitate crescută. De ce? Păi… Aş vrea să nu luaţi ca pe o aroganţă ceea ce voi spune mai departe. Toţi am fost începători, toţi ne-am schimbat gusturile în timp. Revenind, vinurile supracoapte sunt populare mai ales în rândul celor neiniţiaţi şi al femeilor. Pur şi simplu pentru ei, vinurile de acest tip sunt mai gustoase, mai suculente, mai dulci, mai uşor de înţeles. Eu mai demult adoram aceste vinuri „seci dar dulci”! Ceea ce nu e un lucru rău. Oamenii trebuie să bea ce le place şi să aibă curiozitatea să încerce ceva nou.

Ce nu-mi place la vinurile supracoapte este faptul că devin repede obositoare, sunt adesea dezechilibrate, nu au structură solidă şi pot fi monotone. Sunt obositoare pentru că sunt foarte alcoolice, unele ajungând şi la 16-17 grade. Sunt dezechilibrate pentru că alcoolul arde pe gât şi aciditatea mică nu face faţă senzaţiilor dulcege. Nu au structură pentru că taninii sunt cvasi-inexistenţi. Şi sunt monotone pentru că pe parcursul coacerii strugurilor unele arome, cum sunt cele ierbale, citrice, condimentate şi pământoase, care dau personalitate şi farmec vinului, dispar, lăsând loc doar fructelor coapte, gemurilor, mierii etc.

Ar trebui ca producătorii să înceteze să mai facă astfel de vinuri? Nu cred. Dar cred că ar trebui să stimuleze consumatorii să evolueze către stiluri mai elegante de vin. Poate crescând nivelul de calitate la nivelul fiecărei game? Oare Recaş ce a făcut cu vinul pe care-l voi prezenta mai jos?

Aşadar, Cabernet Sauvignon Castel Huniade 2012, Cramele Recaş:

Culoarea lui este „regulamentară”, roşu rubiniu intens, opac. Nasul e destul de simplu, cu note dulci de vişine, cireşe şi prune, asezonate cu puţin alcool (se cam simte, că-i de 14.5%) şi vanilie.

Gustul este destul de echilibrat, fără ace acide sau rest de zahăr, deşi pare a avea o oarecare greutate, de la alcool. Pişcă pe limbă. Tanini medii, destul de copţi. Retronazal apar vişine din vişinată, prune, inclusiv din compot, suc de vişine, cireşte amare – everything cherry! Senzaţia de echilibru din gust se preschimbă în senzaţii dulci-alcoolice…

Este un vin ok pentru 14-16 lei, fără nicio îndoială. Şi e un vin din struguri supracopţi, cu tot ce implică asta, cam monoton, cu alcoolul prea în faţă. Aţi putea să spuneţi „păi la ce te aşteptai?”, iar eu atunci aş răspunde că varianta din 2011 a fost mai echilibrat, mult mai serios, chiar dacă stilul său tot pe fruct era. Cred că se situa undeva la 82 de puncte.

Pentru varianta 2012 doar 80 de puncte.

Aici apare dezamăgirea mea, faptul că în loc ca acest vin entry-to-middle level să crească spre un stil mai serios, a scăzut.

Nu ştiu dacă e un accident sau un rezultat voit. Poate anul a fost prea cald, dar nu ştiu ce s-ar fi întâmplat dacă s-ar fi cules strugurii mai repede… Ce ştiu e că eu personal aş prefera să trebuiască să învârt bine în pahar un vin tânăr înainte să se îmblânzească, să-i simt aciditatea proaspătă şi taninii neastâmpăraţi. Şi nu e chestiune de preţ – sunt multe vinuri mult mai scumpe în acelaşi stil prea copt.

P.S. Pentru că deja e vreme faină, încercaţi Sauvignon Blanc-ul 2013 din aceeaşi gamă Castel Huniade. E proaspăt, parfumat şi uşor. Mie mi-a plăcut tare!

Lasă un răspuns

